vineri, 23 aprilie 2010

Demontare Motor Smart In Vederea Reconditionarii

Acesta este primul post in care voi incerca sa descriu pas cu pas cum se desface si cum se face o reparatie capitala la un motor de smart fortwo.

Intai sa spun povestea masinii , de ce a ajuns la acest RK , in primul rand ca avea o scurgere de apa si de sus am avut impresia ca este chiuloasa crapata , daca era sau nu vedeti mai jos, apoi avea un consum de ulei nu tocmai mare dar eu aproximez undeva la 1 litru la 3000 km , cuzinetii de la biele cand am dat baia de ulei jos aveau nitzel joc ...ma rog sunt mai multe chestii care nu sunt la locul lor
Acum bagam pacientul in operatie dupa cum ar spune un domn doctor :)

Cele necesare in prima instanta : o cutie cu manusi de consultatie , o trusa completa cu Torx-uri , o trusa completa de E-uri , o trusa de chei metrice , o cheie dinamometrica , un micrometru, 2 - 3 tuburi de black si red gasket , vreo 40 de coliere , vreo 5-6 litri de benzina ca motorul in mod sigur nu este curat , un tub de pasta de blocare , si multe altele care nu imi mai trec prin cap acum.
Primul pas decuplam bateria

Apoi intram in groapa si desfacem primul scut

Daca aveti posibilitatea folositi o bormasina cu o cheie de suruburi de tabla de 8
Acum putem incepe sa desfacem instalatia electrica de pe motor


Desfacem mufele de la calculator


Folosim o surubelnita lunga pentru a trage clema inspre spatele masinii


marcam cu bride conductele de benzina sa nu le punem invers cand montam
Le prindem (conductele) cu o brida sa nu ne incurce

Acum desfacem fundul masinii , la majoritatea masinilor gasim suruburile cu cap de TX25, dar daca cumva s-au stricat suruburile in cap le putem inlocui ca in acest caz cu suruburi de metric 6 cu cap de 10


Apoi scoatem armatura barei spate , cu torx 40 (parca)
Se desface din coliere conducta dintre filtrul de aer si admisia turbina

Acea conducta are pe spate si tabla din imaginea de mai jos prinsa cu surubele

Desfacem din mufe si din conducte actionarea turbo-ului adica chestiile alea doua in care intra furtunele si sunt prinse de tabla care era prinsa de conducta de la filtrul de aer

Facem si ceva poze sa nu uitam mufele care si cum vin, desi eu nu prea am vazut la smart 2 mufe la fel din 2 locuri diferite
In poza de mai jos vedem bobinele 2 din ele si o mufa de la una din sondele lambda

In poza de mai jos vedem de la stanga la dreapta mufa de la unitatea de clapeti , de la actuatorul wastgate-ului de turbo si de la senzorul de pozitie al wastgate-ului
Mai masa care da la caroserie de pe cutia de viteze

Pentru a identifica mai usor mufele notati culorile cablurilor pe ceva

Asa arata mufa de la unitatea de clapeti

Asa arata mufa cu siguranta a actuatorului de aer care actioneaza wastgate-ul

Aia este mufa de la electromotorul care actioneaza schimbarea treptelor in cutia de viteze acolo se ajunge dupa demontarea intercoolerului , se da jos intai ventilatorul de la intercooler apoi dupa ce se detaseaza conductele se extrage din cleme intercoolerul si apoi se scoatesuportul din plastic al acestuia care are 2 cleme de prindere si 2 suruburi

in prim plan avem motorul de schimbare de treapta , apoi chestia aia din plastic neagra este senzorul de pozitie a treptelor de viteze


In imaginea de mai jos avem mufa de la Actuatorul de ambreiaj , mufa cu verde este mufa de la ventilatorul de intercooler apoi mufa de pe degetele mele este mufa de la senzorul de pozitie si in ultimul plan este mufa de la motorul de schimbare a treptelor

In poza de mai jos avem o cunducta de vacum care se bifurca si ajunge in diverse locuri , practic este conducta care o vedem pe deasupra galeriei de admisie aer , are o intrare in corpul de admisie aer dupa unitatea de clapeti exact deasupra furtunasului de la supapa de carburant de pe rampa si coboara in jos spre turbo

Asa arata conducta ...

Nu mai retin poza dar daca nu ma insel asta este senzorul de pe carcasa ambreiajului ...

Aia este mufa de la sonda de ulei



Mufa cu etansatorul galben este de la sonda de apa ...sonda de apa este chestia aia neagra care este in dreptul la brida verticala 1 cm mai jos

O poza de asnsamblu
Am decis sa ne bagam si in groapa desfacem suportul instalatiei de franare si ABS de fapt avem o conducta de frana si 2 mufe pentru fiecare senzor de abs in parte

Dupa ce desfacem mufele cand desfacem conducta de frana ar fi bine sa o infundam cu un dispozitiv artizanal format dintr-un furtunas si un dop care sa nu lase lichidul sa se prelinga prin garaj lichidul din restul instalatiei il recuperam intr-un recipient , eu am folosit chiar un borcanel de lichid de frana

Acele doua mufe sunt mufele de la senzorii lambda de pe turbina si de pe toba

uitasem sa specific asa arata firele si conducta scoase din suport


Nu va faceti griji cu mufele de la ABS ca nu aveti cum sa le inversati , una este masa cu tacsu' si cealalta este tacsu' cu amanta


Tot o fotografie cu turbina bobinele si alte cabluri si mufe


In imaginea asta se vad conductele de apa , iar cablul ala negru care este prins de conductele de AC este de fapt plusul de la baterie care ajunge la plusul general de la electromotor ( pentru dom' doctor " le demareor") si apoi la alternator (alternatorul este rahatu' ala de incarca bateria)

Frunza am observat-o si am pozat-o pana sa aerisit garajul de freon , apropo daca dati drumul la freon sfat prietenesc folositi o pereche de ochelari de protectie ...eu ii aveam ...dar nu pe ochi ci pe cap

In poza de mai jos vedem cele 2 conducte pe pe compresor

Dupa cum se prea bine observa fiecare conducta avea cate un surub cu care se prindeau de compresor , apropo atentie inca odata la ochi ...daca aveti posibilitatea cand da-ti drumul la freon face-tio cu usile deschise


Pe conducta vedem si un senzor care il are instalatia de AC

Acelea sunt si firele , unul alb si unul negru


Mai jos putem observa o mufa de la unul din injectoare si vreo 2 mufe una de la senzorul MAP una de la o bobina


Mai jos vedem cum se desface +ul general de pe electromotor ma rog demaror

Pana acu' cam atatea cabluri am desfacut

In poza de mai jos se vede cum mai aveam de desfacut un singur cablu , minusul ul de la alternator


Uite inculpatul...

Acum extrag matzul de cablu

Ia uite ce mana de cablu...

Daca nu memorezi mufele dai de dracu'

Dupa ce ai desfacut cele 4 suruburi care tin puntea de sasiu ...ridici sasiul si bagand 2 tevi in punte o tragi afara ca pe roaba

Apoi daca cumva afara ploua afara bagi repede motorul in garaj

Dar daca afara doar picura poti sa mai faci cateva poze

Mai jos vedem motorul de schimb de treapta , dedesupt este actuatorul de ambreiaj si in mijlocul fotografiei senzorul de pozitie

Aici este spatele motorului , unul din cel mai dificil loc de a ajunge cu motorul pe pozitie

O laterala ...

Aici se vede compresorul de AC in stanga sus , in plan central avem legatura intre termostat si pompa apa , sub conducta de legatura de la de racire se poate vedea demarorul adica electromotorul, sub pompa de apa, adica in stanga jos

Foto de ansamblu ...

Aceasta este legatura intre termostat si pompa de apa , in partea de sus se poate vedea senzorul de temperatura

Urmatoarea pe lista galeria de admisie si rampa de benzina

Se desfac cu E10 toate suruburile ...si las pozele sa vorbeasca singurele








Si demontam si restul de accesorii de pe motor , primul compresorul de AC din care am scurs uleiul si freonul , oricum era contaminat cu praf si va trebui curatat
Gaurile de la galeria de admisie


Privire corp pompa apa si alternator ...mai in spate electromotorul

Electromotor

Conectica electromotor

Pompa de apa

Turbina

Axa cu came


O supapa admisie si 2 bujii


Un senzor presupun ca este de temperatura

O alta supapa de admisie mai de aproape

Da ...mai devreme v-am aratat cum arata axa cu came ...dar nu v-am aratat cum se ajunge la ea ...e voila

Axa cu came mai de aproape


Aici se remarca uzura axei cu came


Aici se vede si mai de aproape cam cat de uzata este




Asta este singurul cilindru care nu are uzura pe came ...la cilindrul nr 3
Acum sa trecem la problema pompei de apa ...aici se vede pe unde curgea , se vede ca lipseste o bucatica de metal de acolo si se mai vede ca garnitura este distrusa

Inainte sa desfac

Corpul de pompa de apa ...se vede pe unde curgea in partea de jos


Se vede clar ca aceasta pompa a mai fost data jos cu aceiasi problema, adica in zona rotunda a fost aplicat black gasket


Ne mai intoarcem la axa cu came putin

Iar pompa apa



Maine continui cu explicatiile ...ca este 8 seara si tot scriu de la ora 4
Oricum pana maine mai delectati-va cu fotografii




















31 de comentarii:

  1. ktor: wow, da nici nu iti place ce faci:))))Iti trebuie scule, timp si rabdare.

    RăspundeţiȘtergere
  2. salut silviule
    daca tot ai desfacut un asemenea motor ...am o rugaminte poti sa-mi spui motoarele de smart for two benzina din 1999 cate bujii au... eu nu am vazut ca si in poza ta numai 3 iar cand am fost la mercedes cei de acolo au zis ca au 6 asta inainte sa ajung la service mi-au zis ca tre sa schimb toate cele 6 bujii...bineinteles m-am mirat dar am renuntat la schimbul lor motorul mergand destul de bine...eu venisem doar la revizie ..iar cand intr-adevar trebuia sa schimb bujiile m-am dus la magazin sa comand si domnul de acolo a introdus datele motorului smart dupa talon inclusiv seria de la sasiu si mi-a zis ca am nevoie de 6....ciudat dar eu nu mai inteleg nimic...poti tu sa ma ajuti sau mai degraba sa ma lamuresti carei treaba...
    2..si la mine consuma ulei exact ca la tine oare de ce pt ca obs ca putere are in schimb i-mi imbacseste bujiile.
    TE ROG MULT DACA POTI SI AI TIMP ...SA MA LAMURESTI UN PIC....PT CA TU STI MAI BINE


    MULTAM MULT

    RăspundeţiȘtergere
  3. intr-adevar orice smart indeferent de an de fabricatie are 6 bujii 3 pe admisie 3 pe evacuare...singura conditie este sa fie benzina

    RăspundeţiȘtergere
  4. buna...am si eu o problema cu smartu poate ma poti ajuta,am ramas fara benzina si iam dat la automat putin cam mult sa il pot parca.....iam bagat 2 litri de benzina sa pot porni sa ajung in benzinarie,iam bagat benzina jumate de rezervor.....iar a 2 zi cand sa pornesc,pornea foarte greu......am mers la un electrician,sa imi masoare bateria,bateria era buna zicea ....mi a zis ca e electromotorul....ma duc la service imi da electromotorul jos il duc la service electromotorul.....imi zice ca e bun il pun pe masina ce sa vezi masina porneste la prima cheie......ajung acasa de la service il opresc....il pornesc iara .....cand ii pun contactu...imi apare in bord schimbatorul era in N,mie imi arata viteza a6a...zic ca sigur e o eroare cine stie....il pun iara tot asa se pune in A,cu schimbatoru in N........schimba viteza pe loc se si aude cu cotactu pus de cand mia pus electromotorul.....ce ar putea avea daca poti da imi dai un rasp te rog

    RăspundeţiȘtergere
  5. sincer...nu am inteles mare lucru din ce ai scris tu, nu pare a fi o problema comuna, ar trebui sa vad cu ochii mei ce se intampla sau sa fac niste verificari la anumite repere. Fa-mi te rog frumos un filmulet cu ceea ce se intampla, pune-l pe youtube si da-mi link-ul pe mess....id: oaneasilviu.

    RăspundeţiȘtergere
  6. te rog daca poti sa ma lamuresti si pe mine cu ceva? smart-ul porneste bine dar parca nu merge rotund si la accelerare scoate fum alb si intrerupe .Fumul parca miroase a ulei .Motorul nu are zgomot de bataie.Mersi!

    RăspundeţiȘtergere
  7. Ce alte simtome are inafara celor descrise ?

    RăspundeţiȘtergere
  8. buna seara,
    detin un Smart 4.2, 698cc, benzina, 2003, 93K km si am constatat urmatoarea problema: dupa ce motorul se incalzeste (20-25 min.) in bord se aprinde (palpaie) martorul presiune ulei. Nu pot aprecia daca motorul scoate un sunet diferit (tacanit) si nicinu am constatat un nivel scazut al uleiului.
    Rugamintea mea este daca imi puteti spune parerea dvs. cu privire la acest aspect.
    Cu stima!

    RăspundeţiȘtergere
  9. Exista posibilitatea ca ori sa fie supapa de pe rampa defecta (si sa se blocheze cand se dilata) ori pompa de ulei sa faca necazuri cand se subtiaza uleiul ( adica sa fie uzate pinioanele) ori sonda de presiune ulei sa fie termosensibila ....eu in situatia de fata as incepe prin a verifica sonda de ulei apoi as trece la demontarea rampei si verificarea supapei si abia un ultima faza as trece la pompa de ulei

    RăspundeţiȘtergere
  10. Salut asa cum am promis am revenit cu detalii referitoare la revizia de azi....totul bine si frumos am scos toate mufele le-am curatat am scos mufa selector de viteza am curatat-o apoi dupa ce am pus placute ulei in cutie si motor am plecat int-un tur. pe marsarier prima eroare 3 linii am repornit am plecat pe manual sa testez a 3 am mers cu a 3-a pe toata plaja de turatie fara eroare am mers vreo 10 km si manual si auto si fortat si tinut pe unde stiam ca sare toate bune m-am untors la service am achitat si api cand sa plec nu mi-a mai intrat in marsarier incerca motorul dar parca ar fi sarit sau nu stiu simteam si in masina un zgaltait , schimbatorul era in R dar pe indicator aveam N si se auza motorul de schim cum croncanea dar nu cuple ceva?!. am urcato pe elevator am mai facut ceva teste fara motor mi-a aprut pe manual cu motor oprit chiar si a 6-a si motorul ala de schimbare mergea in truna de tot trecea prin viteze pana ajungea la 1 nu mai intra acum in a 2-a si intra in R , repet cu motorul oprit. am decuplat contactul l-am cuplat din nou nu mi-a mai aparut nimic nici N nic 3 linii nimic, dupa mai multe cuplari si decuplari cu toate ca maneta era pe N se aude un zgomot de motor si apare N, in fine am mai umblat pe la mufe am mai miscat actuatorul si apoi am plecat in probe , iar perfect cand am oprit si imediat am pus contactul nimic la indicatorul de viteza , dupa ceva timp fara contact apare N aud iar zgomot la motorul de schimb R n se mai cupleaza dar plec in A merg ce merg prin curtea service-ului ma opresc iar nimic eroare acum in bord nici 1-a nu mai vrea fac pauza de 10 min cupleaza si reusesc sa o parchez acolo la ei. Nu inteleg cum se intampla cand merge cand nu, nu am facut decat sa scot mufele de la motor actuator si mufa aia mare selector atat . Te-am adugat si pe mess sper ca nu te superi poate ma poti lamurii. Mersi.

    RăspundeţiȘtergere
  11. :) ce-i tragic este ca in mod cert as afla ce are masina in vreo 20 de minute daca as vedea masina... nu am certitudinea care din cele doua elemente ( motor schimb treapta sau senzor pozitie treapta este defect ) ai putea incerca sa o pui pe un tester ( star c3 ) sa vezi ce erori ai ...dar cu mai multe detalii nu te pot incurca ca deja am ajuns la capat cu presupunerile...

    RăspundeţiȘtergere
  12. Daca o fac sa mai mearga unpic vin la tine! Saptamana viitoare tre sa ajung la Braila as veni cu ea, crezi ca ai avea timp sa te uiti si sa o punem la punct? Intra pe mess cand ai timp si da-mi niste detalii cum sa te contactez id mess: alexmihaidan

    RăspundeţiȘtergere
  13. salut,

    am si eu un smart din 2000 599 benzina cump recent...si cred ca am luat o mare teapa...trebuia sa fie un cadou pt sotia mea si nestiind multe despre aceste masinute am luat o fara a verifica mai mule. An ajuns ce ea acasa toate bune si frumoase..fericire maxima...a doua zis am vazut sub masina pete de ulei!! am intrat in panica mare m am uitat sub ea (ceea ce nu am facut inainte sa o cumpar...prost) si am gasit pe planetara din dreapta ulei..deci curge de undeva de mai sus...si mai este un loc de unde curge...undeva de zici ca ia pus el un buson de pt ulei sau ceva de genul asta...poate resusec sa postez o poza sa te lamuresc....nu stiu unde sa ma duc si ce sa fac...eu sunt din Bucuresti..am inteles ca tu esti din Galati? ma poti ajuta cu ceva? sfat..unde sa ma duc ce sa fac....merci mult de tot!

    RăspundeţiȘtergere
  14. Buna.
    Am si eu o prblema...am un smart fortwo anul 2000, 599cm pe benzina.Au fost schimbate la motor:inloc. bujile,inloc. filtru de aer, schimb ulei (5w 40),filtru de ulei,garniture chiulasa,prezon chiulasa,simering,supapa.Turbo a fost reconditionat dar...
    Problema e ca tot mananca uleiul si masina scoate un fum alb rau de tot...mecanicul a zis sa duc turboul inapoi dar tot la fel face deja de trei ori am dus inpoi la firma aia de reconditionare si au zis ca turboul e ok... mecanicul zicea ca tot iese ulei acolo la turbo unde trebuia sa iasa aerul.si toba e plin cu ulei...ce pot sa fac?e ceva cu motorul?

    RăspundeţiȘtergere
  15. Salut!
    Am cumparat un smart for two din 2002 599 benzina si la relantiu se aude o frecare usoara de parca ar fi o cure a slabita ,are demaraj bun ,trage bine pana pe la 90km/h dupa define lenesa.Problema este ca la RAR cand a accelerat nenea de la fum la 5 6000 de ture scotea fun ca in furnal si mirosea foarte urat.
    Intrebarea este daca puteti dupa descrierea facuta de mine si experinta d voastra sa imi spuneti cam ce trebuie schimbat la motors si cat ar costa lucrarea,minim schimbat garnituri semeringuri segmenti cuzineti?
    Multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
  16. Nu poti sa stii ce este intr-un motor pana nu il desfaci.
    Ca sa imi dau cu presupusul este posibil sa ma insel si problema ta sa fie de alta natura.
    Cel mai bine e sa facem o constatare

    RăspundeţiȘtergere
  17. Buna ziua, am si eu o problemuta... am un smart 599 benzina din 2003.. a fost segmentat motorul si consuma undeva la 8 %.. am mai avut unu inainte din 2001 tot 599 benzina si consuma 5%.. din cate am mai citit cineva scria ca e din cauza turbinei.. si nu trage aer destul.. de aceea e consumu mai mare..
    Multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
  18. Cel mai probabil sa gresit undeva la asamblare ... din nefericire nu pot sti ce problema are masina fara sa ii fac o verificare

    RăspundeţiȘtergere
  19. ma poti ajuta cu o problema, unde se afla seria la motor ?

    RăspundeţiȘtergere
  20. sub termostat, in stanga electromotorului pe carter

    RăspundeţiȘtergere
  21. salut.am un smart 1999 benzina 40 kw 599 cmc.nu stiu sigur dar cred ca una din sondele lambda au fost anulate de celelalt stapan.acest model are una sau doua sonde lambda?

    RăspundeţiȘtergere
  22. Buna ziua...am un smart fortwo diesel din 2002. Can opresc motorul sau cand e in marsalier , se aude un carait, ce reprezinta?

    RăspundeţiȘtergere
  23. se aude un carait ..unde? la cutie... la motor....? sunt prea multe variabile si descrierea ta este prea succinta

    RăspundeţiȘtergere
  24. salut am un smart din 1999 am duso la mecanic pt ca imi fierbea motorul si se oprea cand erau trei oulete la apa si nu se incalzea radiatorul a schimbat termostatu si tot fierbe si se opreste .intrebarea mea este se poate sa nu isi traga apa in motor .din cate am mai citit pe internet apa are cadere prea mica din borcan la motor si nici nu se aeriseste in mers crezi ca poate sa fie asta problema si daca da sa imi spui cum sa o aerisesc multumesc mult.

    RăspundeţiȘtergere
  25. Salut! Aerisirea instalatiei se face fie cu un dispozitiv special, fie trebuie ridicata de puntea fata. Mie, cei de la service, asa mi-au facut dupa ce mi-au inlocuit turbo. Si apropo de fumul ala alb cu miros urat... Este din cauza defectarii turbo. Uleiul ce unge axul intra in motor prin admisie din cauza uzurii bucselor. Ne mai auzim

    RăspundeţiȘtergere
  26. Salut am un smart fortwo 2009 motor 999 benzina 71 Cai, model 451 cutie automata, doresc sa stiu cand se schimba uleiul la cutia de viteze, deoarece a inceput sa schimbe vitezele la turatii mult mai mari decat de obicei. Masina are 46000 km. Cu stima Narcis Olt

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut am un smart diesel 2002 am schimbat semering la cutie pt ca pierdea ulei si am gasit parghia de la furca gaurita am sudat o dar dupa ce am montat tot la loc apare eroarea cu triunghiul la relanti circa 5 minute iar daca este cald afara chiar mai repede
      In mers merge perfect.multumesc pt sfaturi de la cine stie de unde e problema

      Ștergere
    2. triunghiul este controlul stabilitatii...probabil ai distrus mai multe in momentul demontarii

      Ștergere